Wednesday, July 05, 2006

Last Action Hero

Year: 1994
Location: Lab kimia bawah library
Time: Pagi
Class yg terbabit: 5 Sc.4


On 1 fine morning.. Clear skies.. Kelas 5 Sc. 4 ada double period kimia.. So bila loceng bunyik kitorang pon gerak laa ramai2 gi lab.. Bila masuk kelas, kitorang tak bau apa2 lagik, tapi bila semua dah seated baru laa perasan ada bau GAS.. Cikgu (cikgu pompuan cina aka Lalat < dari recollection E116) pon ada tanya kelas ada bau tak.. Lepas check setiap gas valve atas meja masing2, memang takde yg terbukak so proceed laa dengan kelas..

Eksprimen hari tuh melibatkan kertas turas tapi aku tak sure ada melibatkan api ke tak tapi konpem ada budak 5 sc. 4 yg started the explosion! Sebabnyer dia bakar kertas turas tu dan kemudian campak dalam sink, aku rasa Chibiok kot yg start(tapi E116 cakap mamat sebelah dia yg start), aku dengar dari mulut Chibiok(his recollection of events before the explosion started) dia nampak kertas turas terbakar tu jatuh dalam sink macam SLO-MO dalam movie jer dan lepas tu terus gas tu tangkap! 1 'minor' fire gas explosion, bunyi dia bukan macam bom meletup, ala.. fire bomb dalam movie tuh.. Bunyi Whooshhhhhh yg kuat giler+fireball blasting up towards the ceiling..

Sekali meletup semua terkujat tapi ok lagi sebab ingat its just 1 explosion.. Rupa2nya banyak lagi!! Bila sink sebelah laks kuar api+meletop semua dah muka cuak.. Bila sink ketiga kuar fireball(macam merry go round!!), terdengar laa jeritan "LARIIIIII!!!!" & "Kluar woi kluarrr!!!" Berterabo laa semua lari nak menyelamatkan diri masing2.. Mana yg antara terakhir kluar dari lab terpaksa melompat over 2 chairs that was toppled over near the door and landed with a few feet to spare!(Kalau ukur sure bleh cecah kategori high points utk sukantara acara lompat kijang)..

Dalam kitorang sibuk menyelamatkan diri (Lalat pon lari sama!!), Danny Devito aka brader lab assistant yg melepak kat bilik belakang terus tutup the main gas valve.. Rupa2 piping gas bocor dan gas yg bocor nih terkumpul dalam saluran longkang kecil yg lalu bawah lab and connects all the sinks! Lepas tu semua balik ke kelas, kelas kimia kensel.. Keadaan kelas masa tu senyap jugak.. Nak kata trauma tu tak laa but nampak macam semua takde mood nak citer banyak.. 5 minutes later Lalat show up kat kelas dan tanya semua orang ok ke tak? anyone injured? terbakar? Pengetua pon stop by tak silap aku.. A Last Action Hero moment i will always remember.. Heheheh..

E116 said - giler klakar bila teringat crita nih...aku malas nak crita banyak sebab aku tau sapa culprit yg start the fire dan confirm bukan chibiok. Kesian chibiok jadi scapegoat. Brader culprit tu duduk sebelah chibiok dlm lab kimia. Muahahahahahahaha... mana ada lalat gi tutup gas valve.. member menggelupur gila terus lari keluar..

Cibiok said - Aku dah cakap dulu ..... tak caya ..... kambing jugak aku jadi ...


Atfie said - betul,brader lab yg tutup... bukan chibiok ke?(yg start) abissape? yg aku ingat, kertas tu jatuh dekat ngan lubang longkang tu... api naik sampai siling... even bebudak kat library pun lari keluar... bergegar...


Aiwa said - Sapa Ayul ? Aku ke? aku ada sebelah chibiok. Aku mmg confirm dia yang bakar sebab dia yang tunjuk kat aku. "Aiwa, ni aku bakar kertas turas ni!". Aku duk sebelah dia aku tengok je dia bakar. Bila time dia pegang kertas turas, api dah merebak ke kesuluruhan kertas turas sampai dia tak tau kat mana nak pegang. Lepas tu dia lepas. Lepas tu meletup. Lepas tu dia tengok aku, aku tengok dia. Lepas tu meletup banyak kali. (Meletup setiap meja). Yang aku ingat masa tu pagi. Ramai yang insaf sampai ada yang kata , nasib baik aku hidup lagi. Aku tak mandi wajib lagi ni....


Sca said - Cite psal lab terbakar ni aku ingatla gak... especially part semua org sibuk lari keluar dari lab... muka sekor2 pucat... (of course la aku skali)... time tu kat luar library ada lubang diorang gali nak buat fountain ke aper aku tak sure... adalah 5, 6 mamat yg lompat dalam lubang yng depth tak sampai lutut pun psal nak cari cover... diorng ni first batch yg lari dulu, sadly to say aku pun 1 of them, from this vantage bila kitaorg tgk balik kat lab tu nampakla ada sorang, dua yg terkial2 nak keluar ikut pintu belakang yg terkunci tu... nampak kepala ngan tangan jer nak try beria-ria nak selit keluar dari "daun pintu tu" tak berjaya pun... yela, dah panik sangat sampai lupa buka selak kat bawah pintu dulu...last2 lari keluar ikut pintu depan gak...tapi expression muka diorang kat celah pintu tu memang priceless... (forgive me for taking pleasure at others misery ...hehehehhe..ala, mana ada kemalangan jiwa masa tu, so we can joke about it now...)

3 comments:

R33F said...

F bukan nama sebenar.. wakakakakakaa..

Anonymous said...

tapi yang aku tau, ada antara kita yang terus lagi sampai ke dining hall utk pegi snack (mengambil kesempatan atas kejadian) dan tak muncul-muncul utk sambung kelas semula.

MC_E349094 said...

mamat yang cuba lari kat pintu belakang tu ayul kan... aku ingat dia mengelupur nak bukak selak pintu belakang tapi tak dapat...

tapi mmg sampai skrg aku ingatkan chibix yg buat.. bukan ke.. habis tu sapa yek...