Wednesday, July 05, 2006

Tido dgn Selipar, Blackwar & Snickers

Cerita ni berlaku pada masa kita form 2. Masa tu weekend tapi ramai yang balik kampung. Bukan balik kampung suka-suka, tapi balik kampung sebab sakit mata. Yang tinggal saki baki je lebih kurang 10%. Warden bertugas sepanjang tahun = Sem Keng a.k.a Samserk.

Malam tu lepas lights off, benda paling menarik ialah "Malam ni kita borak" atau "All night long". Malam tu aku, Fitt, Bobo dan lain-lain borak kat dorm. Tengah rancak berborak sakan, terdengar suara halus tapi tegas mengatakan Sem Keng! Sem Keng tengah rounding! rampa geeeeh!!!
Dengan tidak semena-mena, aku dan budak Dorm 5 pun berlari di atas dinding (macam matrix reloaded) melompat ke katil asal. Aku terus melompat ke katil aku manakala Bobo pun landing di atas katil dia jugak. Buat-buat tidur. Selang beberapa saat, kedengaran bunyi tapak kaki orang sedang berjalan dari katil ke katil.

Yaa... Betul la. Sem Keng. Aku buat-buat pejam. Pas tu sebelah katil, aku dengar SemKeng tengah kejut Bobo.

"Bangun! Bangun! Bobo,bangun!"

Lepas tu Bobo pun bangun dengan muka blur.

Bobo : Apa ni Cikgu ? Apa ni cikgu ? Apa yang berlaku...
Sem Keng : Awak tak tido lagi. Awak borak dengan kawan-kawan ye?
Bobo : Mana ada... apa nih? Saya baru bangun. Saya tak tau apa-apa. Apa yang berlaku? Saya tak salah, saya tak salah...
Sem Keng : Dah la tu, tak payah nak berlakon. Orang tido, mana ada pakai selipar atas katil!!!

- as posted by aiwa

awi says - dialog "bangun bobo bangun" (maybe) hanya untuk sedapkan cerita. mcm citer katun walt disney lak, "wake up bobo, wake up"

which bring us to another story,

Fire drill the same year. Semua org turun lambat beratur kat padang hoki. Jadi fect NH suro kita naik balik dorm utk wat fire drill skali lagi dan ada hint kita akan kena lari padang pastu. Mungkin diorang tak cukup pertuduhan nak kenakan kita mlm tu, tu buat delay tu.

Menggunakan akal cerdiknya, azim chan siap2 pakai black war sbb gila leceh lari padang basah 2-3 pagi pakai selipar tat sing.

Seperti yg dirancang, fire drill pun start skali lagi. Si cerdik ni pulak boleh beratur depan2 tayang black war dia.

Fect NH : apsal awak pakai black war?
Azim Chan : saya tak sempat fect

Ingat balik crite bobo tadi, aku penah berlakun tido pada comang, fect prep school dorm c. Ada skali tu lepas lights off aku makan snickers dlm kelambu sbb kalu makan waktu normal mesti kena pau. Bila bukak wrapper tu ada pulak bunyi. Masa tu dah larut mlm sepi, jadi bunyi wrapper tu jelas kedengaran. Comang yg tgh study pun jerit, "Sapa tu hah?"

Sunyi sepi. Aku buat aksi membekukan diri. Comang kena tipu.

Pastu dia tanya lagi. Senyap gak. Pastu dia tak puas ati dia gi kat setiap katil. Dari katil gadap sampai katil aku dia sergah setiap satu. Siap ada satu katil tu dia geletek budak tu sbb dia convince budak tu yg tgh makan. Tak pasal budak tu tgh tido kena geletek.

Nampaknya aku kena perhebatkan lakunan ku ini. Snickers ku sorok dibawah bantal dgn rapi dan aku pun buat2 tido meniarap supaya aku senang kawal ekspresi muka. Dan tiba lah comang di katil aku. Selepas puas ati dia kacau shahrin kat katil atas, tibalah giliran aku.

C : Hah awi....saya tau awak yg makan
A : Hmmfffmm (mengeluh stail org ngigau)
C : Saya dengar bunyi tadi kat sini
A : Haa..eh? Sapa ni? Ada apa fect?
C : Awak makan dlm katil kan?
A : Hmmmffmmm (buat mengeluh balik pastu tido, kononnya aku btul2 tgh ngigau)

Dialog ini berterusan sehingga 2-3 menet. Dah mcm2 gaya aku guna. Siap buat2 kesat taik mata, kesat air liur. Aku semakin tertekan kehabisan idea. Tapi akhirnya, aku berjaya, dia meneruskan cariannya ke katil lain. Punyelah seronok bila aku nak sambung tido balik aku dah lupa, aku terseret tangan aku bawah bantal, maka berbunyilah snickers itu.

Malu gila ah, sebab aku wat lakunan bodoh tu. Gelak gila babi kitorang tatkala org lain tgh tido. Last2 comang tak amik pun snickers tu, aku siap amik satu lagi pun dia tanak.

Bini toje pernah study kat itm kelantan, bila kitorang describe comang, dia terus boleh tau sapa comang yg lecturer kat situ. He's still the same. Org yg berwajah bersih dan baik hati.

1 comment:

Anonymous said...

aku baru ingat nak cerita pasal Tukido pakai black war tu tapi hang lagi pantas nampaknya...tapi memang klasik la situasi tu...